Γράφει Ανιέζα Μεχμέτι

Ο ασκός του Αιόλου άνοιξε με τη Σοφία Μπεκατώρου να αποκαλύπτει δημοσίως τον βιασμό της από παράγοντα της Ελληνικής Ιστοπλοϊκής Ομοσπονδίας, όταν ήταν 21 ετών. Τη σκυτάλη πήρε η ηθοποιός Ζέτα Δούκα, η οποία μίλησε ανοιχτά για τη ψυχολογική βία που υπέστη από τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Κιμούλη, όσο συνεργαζόντουσαν για μία θεατρική παράσταση. Η κίνηση αυτή ώθησε και άλλους ηθοποιούς να αποκαλύψουν και να καταγγείλουν παρόμοια περιστατικά ψυχολογικής και σεξουαλικής βίας και παρενόχλησης.

Αν και η εν λόγω κίνηση είναι άξιου θαυμασμού, καθώς χρειάζεται πολύ θάρρος για να μιλήσεις για κάτι που θέλεις να ξεχάσεις, αρκετοί άνθρωποι, έστω και άθελα τους,εξέφρασαν την απορία “Γιατί τώρα;” “Γιατί δεν μίλησαν όταν έγινε;” Όπως έχουν αναφέρει τα θύματα που έχουν υποστεί οποιαδήποτε μορφή βίας, η ντροπή και ο φόβος αποτελούσαν ανασταλτικοί παράγοντες. Ωστόσο, φαίνεται πως ένα ποσοστό ανθρώπων δεν μπορεί να το κατανοήσει και να “δικαιολογήσει” αυτή τη σιωπή.

Με αφορμή το “Γιατί τώρα;” παρακάτω παρουσιάζονται 5 συνολικά ταινίες, σειρές και ντοκιμαντέρ που επιχειρούν να δώσουν τη δική τους απάντηση, έτσι ώστε την επόμενη φορά να μην ειπωθεί ξανά η ίδια ερώτηση.

  1. Bombshell (2019) 

Στην ταινία, η οποία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, ξεδιπλώνεται το σκάνδαλο που ξέσπασε  στο δίκτυο FOX. Συγκεκριμένα, o Ρότζερ Έιλς, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Fox News, κατηγορείταιγια σεξουαλική παρενόχληση από επιφανείς γυναίκες του χώρου της δημοσιογραφίας . Στο “Bombshell”παρουσιάζονται οι ψυχολογικές μεταβολές της γυναίκας που έχει πέσει θύμα σεξουαλικής κακοποίησης στον εργασιακό της χώρο, τα διλήμματα της, καθώς και η δύναμη ψυχής που κρύβει μέσα της ώστε να αποκαλύψει όλα όσα της συνέβησαν.

2. The Tale (2018)

Η ταινίαThe Tale” αποτελεί αυτοβιογραφία της Τζένιφερ Φοξ, η οποία υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία. Η ταινία αρχίζει με τη 40χρονη Τζένιφερ να λαμβάνει ένα τηλεφώνημα από την αναστατωμένη μητέρα της, η οποία βρήκε μία έκθεση της κόρης της, όταν αυτή ήταν 13 χρονών. Η Τζένιφερ καταγράφει τη “σχέση” που είχε μαζί με τον τότε 40χρονο προπονητή της κατασκήνωσης που πήγαινε. Και κάπως έτσι το κουβάρι ξετυλίγεται ενώ στην οθόνη μας παρουσιάζονται τα παιχνίδια του μυαλού, προκειμένου να προστατέψει τη ψυχή.

3. Athlete A (2020)

Μέσα από αυτό το ντοκιμαντέρ αποκαλύπτεται το άλλο πρόσωπο του αθλητισμού. Το πιο σκοτεινό. Από το 1992 έως το 2017, ο Λάρι Νάσαρ, αθλητίατρος της Εθνικής Ομάδας Ενόργανης Γυμναστικής των ΗΠΑ, κακοποίησε σεξουαλικά εκατοντάδες αθλήτριες. H ιδιότητα του θεωρούσε πως του επέτρεπε να έχει το πάνω χέρι πάνω στα σώματα των κοριτσιών και πως θα τον προστάτευε από τις καταγγελίες για μία ζωή. Όλα άλλαξαν, όταν μία ομάδα δημοσιογράφων του The Indianapolis Star, αποφάσισε να βοηθήσει και να στηρίξει τις αθλήτριες στον πιο σημαντικό τους αγώνα.

4. The Morning Show (2019 – )

Εμπνευσμένη από το το βιβλίο “Top of the Morning :Inside the Cutthroat World of Morning TV” του δημοσιογράφου Μπράιαν Στέλλερ, η σειρά επιχειρεί σε 10 επεισόδια να θίξει το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης στον χώρο εργασίας, και ειδικότερα στον τομέα της τηλεόρασης. Οι Alex  Levy και Mitch Kessler παρουσιάζουν την επιτυχημένη πρωινή εκπομπή “The Morning Show”πάνω από 10 χρόνια. Όλα όμως πρόκειται να αλλάξουν, όταν έρχονται στην επιφάνεια καταγγελίες εις βάρος του Mitch για σεξουαλική κακοποίηση, γεγονός που οδηγεί στην απόλυσή του.

5. Άγριες Μέλισσες (2019 -)

Αξίζει να αναφέρουμε την ελληνικής παραγωγής σειρά “Άγριες Μέλισσες”. Μπορεί να αποτελεί μία σειρά εποχής, αλλά με μεγάλη λύπη διαπιστώσουμε πως αρκετά πράγματα δεν έχουν αλλάξει. Η Ελένη Σταμίρη για έξι χρόνια βρισκόταν στη φυλακή, επειδή σκότωσε τον Στέργιο Σεβαστό, προκειμένου να σώσει την αδελφή της από τον βιασμό. Εκεί ο Μάνος Βόσκαρης, διευθυντής των  γυναικείων φυλακών, την κακοποιεί σε καθημερινή βάση. Η ντροπή και ο φόβος της Ελένης την κάνουν να σιωπήσει. Μέχρι που βρίσκει τη δύναμη, χάρη στη στήριξη των αγαπημένων της προσώπων, να μιλήσει και να προσπαθήσει να στείλει τον Βόσκαρη στη φυλακή. Η συνέχεια στην οθόνη μας. Και ελπίζω η εξέλιξη να είναι θετική, όπως και στην πραγματική ζωή.