Είναι Παρασκευή πρωί, περίπου 11 η ώρα, και η ησυχία των χειμερινών Ανωγείων, του πανέμορφου ορεινού χωριού της Κρήτης, σπάει εντελώς ξαφνικά. Έξω από το Δημαρχείο εμφανίζονται έξι πολυτελή οχήματα τα οποία σταματούν και αποβιβάζουν μια πολυπληθή ομάδα ατόμων. Είναι εμφανές πως αρκετοί από αυτούς είναι ξένοι. Ανάμεσά τους βρίσκεται και μια κορυφαία προσωπικότητα της διεθνούς μόδας, η καλλιτεχνική διευθύντρια του διάσημου γαλλικού οίκου μόδας Dior, η πολυπράγμων και υπερταλαντούχα Μαρία Γκράτσια Κιουρί.
Οι λίγοι κάτοικοι του χωριού που κυκλοφορούν εκείνη την ώρα στα στενά δρομάκια του χωριού δεν αναγνωρίζουν τους επισκέπτες. Αντιλαμβάνονται, ωστόσο, πως πρόκειται για σημαίνοντα πρόσωπα. Πού να τούς πάει το μυαλό ότι οι εκπρόσωποι ενός από τους πιο διάσημους και ιστορικούς οίκους μόδας θα έφθαναν μέχρι τις πλαγιές του Ψηλορίτη προκειμένουν να αντλήσουν έμπνευση από την σπουδαία παράδοση και τη την μεγάλη ιστορία τους!
Πράγματι, η Μαρία Γράτσια Κιουρί και οι συνεργάτες της εξέφρασαν την επιθυμία να επισκεφθούν τα Ανώγεια καθώς είχαν πληροφορηθεί πως αυτό το μικρό χωριό έχει τεράστια παράδοση στην υφαντική. Μια τέχνη απαιτητική αλλά και εντυπωσιακή που συνεχίζουν να εξασκούν ακόμη κάποιες ηλικιωμένες γυναίκες του χωριού φτιάχνοντας περίτεχνες παραδοσιακές στολές, εργόχειρα και είδη λαικής τέχνης με τους αργαλειούς τους. Αυτές τις αυτοδίδακτες τεχνίτισσες ήθελε να δει από κοντά η διάσημη διευθύντρια του Dior η οποία σκοπεύει να δημιουργήσει μια ολόκληρη κολεξιόν εμπνευσμένη από την ελληνικές παραδοσιακές φορεσιές με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.
Οι υψηλοί προσκεκλημένοι είχαν ειδοποιήσει τους τοπικούς άρχοντες της περιοχής για την επίσκεψής τους. Κι εκείνοι έκαναν ό,τι καλύτερο μπορούσαν για να τους ικανοποιήσουν παρά το γεγονός ότι τα έκτακτα μέτρα που έχει επιβάλει η πανδημία δεν τους επέτρεπαν να χαρίσουν στους επισκέπτες μια πλήρη εμπειρία της πασίγνωστης κρητικής φιλοξενίας, με τα πεντανόστιμα παραδοσιακά φαγητά, τις ρακιές, τις μαντινάδες και τους παραδοσιακούς χορούς κάτω από τα πλατάνια της πλατείας.
Αυτό έξάλλου είναι και το μεγάλο παράπονο του δημάρχου Ανωγείων Σωκράτη Κεφαλογιάννη ο οποίος υποδέχτηκε και ξενάγησε στο χωριό τους εκπροσώπους του διάσημου γαλλικού οίκου: «Δυστυχώς, οι συνθήκες δεν μάς επέτρεπαν να τους υποδεχτούμε όπως θα θέλαμε, να τους δείξουμε τους δικούς μας ιδιαίτερους τρόπους φιλοξενίας γι’ αυτό και τούς ζητήσαμε να ξανάρθουν όταν τα πράγματα θα είναι καλύτερα» αποκαλύπτει ο ίδιος στο protothema.gr συμπληρώνοντας πως « η παρουσία τόσο σημαντικών ανθρώπων της παγκόσμιας βιομηχανίας της μόδας αποτελεί ένα γεγονός πολύ σημαντικό για μάς δεδομένου ότι μάς ενδιαφέρει να αναβιώσουμε την υφαντική τέχνη δημιουργώντας στα Ανώγεια ένα Κέντρο Υφαντικής το οποίο δεν θα έχει μόνον εκθεσιακό αλλά και παραγογικό χαρακτήρα». Όπως μάς θύμισε, εξάλλου, ο κ. Κεφαλογιάννης η υφαντική υπήρξε στο παρελθόν ένα από τα σημαντικότερα οικονομικά στηρίγματα της περιοχής αλλά και την μοναδική μορφή γυναικείας απασχόλησης. Από τα 450 εργαστήρια αργαλειού του 1980, όμως σήμερα υπάρχουν μετά βίας 10 ενεργοί οι οποίοι συντηρούνται από γυναίκες 65 ετών και άνω.
Αυτό που ενδιαφέρονταν να δουν και να γνωρίζουν οι εκπρόπωποι του Dior ήταν τα παραδοσιακά κρητικά μοτίβα, τις ιδιαίτερες τεχνοτροπίες που χρησιμοποιούνται στην δημιουργία των παραδοσιακών στολών αλλά και τα υλικά που επιλέγονται. Και καλύτερος τρόπος για να τα μάθουν όλα αυτά δεν υπήρχε από μια επίσκεψη στα σπίτια των γυναικών του χωριού που συνεχίζουν ακάθεστες την υψηλή υφαντική τέχνη, στα σπίτια τους με τους παραδοσιακούς αργαλειούς του. Οι γυναίκες των Ανωγείων – σύζυγοι, μανάδες, αδελφές- υποστήριζαν την οικιακή και τοπική οικονομία, επεξεργαζόμενες το μαλλί από τη μία και δημιουργώντας από την άλλη διακοσμητικά και χρηστικά υφαντά, για ένδυση και εμπόριο.
Κι ήταν πράγματι σαν σκηνή από ταινία να βλέπεις την λιτή αλλά πάντα κομψή Μαρία Γκρατσία Κιουρί, που έχει κατακτήσει με τις υψηλής ραπτικής δημιουργίες της τις διασημότερες παραρέλες του κόσμου και έχει ντύσει κάποιους από τους μεγαλύτερους σταρ του πλανήτρη σε επίσημες τελετές, να μπαίνει στο μικρό, ταπεινό αλλά φιλόξενο σπίτι ενός ελληνικού χωριού για να θαυμάσει την τέχνη της ηλικιωμένης μαυροντυμένης ιδιοκτήτριάς του και να διδαχτεί από εκείνη πράγματα πολύτιμα.
Κατά την διάρκεια της παραμονής τους στα Ανώγεια, η οποία ήταν σύντομη καθώς κράτησε μόλις δυόμιση λόγω των περιοριστικών μέτρων και εξαιτίας του γεγονότος ότι στο χωριό κατοικούν πολλοί ηλικιωμένοι με εύθραστη υγεία, επισκέφθηκαν τρία διαφορετικά σπίτια. Παρατηρούσαν με ιδιαίτερη προσοχή αλλά και θαυμασμό τις κρητικές παραδοσιακές στολές και τα εργόχειρα που ήταν στολισμένα σε διάφορα σημεία, αποτύπωσαν φωτογραφικά τα περίτεχνα μοτίβα που φέρουν, τα χρώματα, και τα υφάσματά τους, ενώ φάνηκαν εντυπωσιασμένοι από τον αργαλειό, τον τρόπο χρήσης του και τα δημιουργήματά του.
Στη συνέχεια ξεναγήθηκαν, για λίγη ώρα, σε διάφορα σημεία του παραδοσιακού χωριού μαθαίνοντας κάποιες πληροφορίες για την ιστρορία και τους ανθρώπους της. Μπορεί να μην είχαν την ευκαιρία να δουν την αληθινή, την ζωντανή εικόνα των Ανωγείων, εισέπραξαν, ωστόσο, την ιστορική και φιλόξενη αύρα τους, ανάπνεσαν τον μοναδικό αέρα τους, αντίκρισαν την κρητική λεβεντιά τους. Κι όλα αυτά καταγράφηκαν βαθιά μέσα στο μυαλό και στις καρδιές τους για να τα καταθέσουν, όταν θα έθρει η στιγμή, στα ρούχα που θα φιλοτεχνήσουν τα οποία, σίγουρα, θα αναδύουν έντονο ελληνικό άρωμα.
Να θυμίσουμε πως λίγες ημέρες νωρίτερα το επιτελείο του Dior είχε βρεθεί στην Καλαμάτα, προκειμένου να επισκεφθεί το μουσείο που φιλοξενεί την εντυπωσιακή, σε ποικιλία αλλά και ποιότητα, Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» που δημιουργήθηκε, με πολύ αγάπη και μεράκι, από την Πρόεδρο του Λυκείου Ελληνίδων Καλαμάτας κ. Βικτωρία Καρέλια. Η συλλογή περιλαμβάνει παραδοσικές ενδυμασίες από όλες τις περιοχές της Ελλάδα αλλά και πολύτιμα κοσμήματα από διάφορες χρονικές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε μια δυναμική συζήτηση για τους νέους και να τους φέρουμε πίσω στην πολιτική.