Γράφει ο Μύρων Ζαχαράκης

Πέρασαν εβδομάδες ύστερα από τον πολύκροτο εορτασμό των Θεοφανείων. Όπως θυμόμαστε, ορισμένοι είχαν σπεύσει να προβούν σε αφοριστικές και καταδικαστικές δηλώσεις έναντι της Ιεράς Συνόδου, αλλά και σε μακάβριες προβλέψεις υγειονομικής καταστροφής, λόγω των Θεοφανείων.«Η αντιπεριφερειάρχης Μαρία Σαλμά (με το μαύρο παλτό), αρμόδια για θέματα δημόσιας υγείας στην Περιφερειακή Ενότητα Αιτωλοακαρνανίας, σε αγιασμένο… συνωστισμό. Όποιος εντοπίσει κάποιον να φοράει μάσκα κερδίζει!», έγραφε ειρωνικά η efsyn, αλλά μετά αποδείχτηκε ότι η φωτογραφία ήταν του 2018 Παράλληλα, skaialpha και star προέβαλαν video από αγιασμό του 2015 ως πρόσφατο, σχολιάζοντας πόσο απαράδεκτο είναι που κανείς δε φορά μάσκα. Υπήρξε τουλάχιστον άλλο ένα τέτοιο ψευδές δημοσίευμα, αλλά από όσο γνωρίζω, κανείς δεν απολογήθηκε για κάτι από. Μέσα σε δύο ημέρες, γράφτηκαν δεκάδες άρθρα και έγιναν αμέτρητες δηλώσεις που κατακεραύνωναν την Ελλαδική Εκκλησία, η οποία με την «ανεύθυνη» στάση της, θέτει τις ζωές όλων μας σε κίνδυνο. Βέβαια, λίγες μέρες μετά γινόταν και πάλι χαμός σε παραλία στο Καβούρι, χωρίς να προκαλέσει ούτε στο ελάχιστο τέτοια αναστάτωση.Το να επιμένει όμως η Εκκλησία στην τήρηση όσων είχαν επίσημα συμφωνηθεί εκ μέρους του κράτους, θεωρήθηκεαπό πολλούς ως «αντάρτικο» και όχι ως αυτονόητο δικαίωμα μιας δημοκρατικής κοινωνίας.Ωστόσο, τελικά η Ελλαδική Εκκλησία αθωώθηκε πανηγυρικά και οι προκαταλήψεις των παραπάνω απλώς τους εξέθεσαν, αποκαλύπτοντας την επιθυμία τους για επίδειξη ισχύος σε βάρος της, πίσω από τα ιδεολογικά ψιμύθια της υγειονομικής προστασίας.Τέτοιου είδους μομφές είναι ακόμη πιο λυπηρές όταν προέρχονται από ετοιμόρροπους ακροαριστερούς σχηματισμούς, που έκπληκτοι μπροστά στην κατάρρευση των ιερών τους τοτέμ και αδυνατώντας να συγκρατήσουν το δημοσκοπικό τους κατρακύλισμα, εφευρίσκουν αφορμές για να παραστήσουν τους ήρωες άλλων εποχών, μήπως και ρίξουν λίγη λάσπη στη Δεξιά κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ξεχνούν έτσι την παλιά και κλασική φράση του σημαντικότερου εκπροσώπου τους, ότι όταν επαναλαμβάνεται η ιστορία, καταλήγει σαν φάρσα.

Άλλοι έκαναν λόγο για ελαστικότητα του νόμου, όσον αφορά δύο συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες: την Εκκλησία και την (Άκρα) Αριστερά. Λησμόνησαν όμως ότι υπάρχει μια σοβαρή διαφορά μεταξύ της Εκκλησίας και των διαφόρων ακροαριστερών σχηματισμών: η Εκκλησία είναι ένας δισχιλιετής θεσμός που εκφράζει την πλειοψηφία του ελληνικού λαού και η άδεια εορτασμού που της δόθηκε, ύστερα από διαπραγμάτευση και διάλογο, δεν είναι για μια μικρή ομάδα ανθρώπων αλλά για χιλιάδες άτομα σε όλη τη χώρα. Έχοντας τη μακραίωνη εμπειρία του οθωμανικού ζυγού, όπου είχε τον σοβαρό ρόλο της διαμεσολάβησης ανάμεσα στον ελληνισμό και τον ξένο κατακτητή, η Ελλαδική Εκκλησία σκέφτεται και συμπεριφέρεται με τη βεβαιότητα ότι γενικά αντιπροσωπεύει τον ελληνικό λαό καλύτερα από το κράτος. Πραγματικά, αυτό επαληθεύεται και σε πρόσφατη αντίστοιχη έρευνα (2019) για το ποιους θεσμούς εμπιστεύονται περισσότερο οι Έλληνες, όπου η Εκκλησία ήταν τέταρτη, μετά την οικογένεια, τις ένοπλες δυνάμεις και τον Έλληνα πολίτη. Τα ευρήματα επιβεβαιώνουν μάλιστα μια παλιότερη έρευνα (2008), όπου πάλι η Εκκλησία βρισκόταν στις πρώτες θέσεις εμπιστοσύνης, μαζί με τον στρατό και την ελληνική Δικαιοσύνη. Παραμένει μάλιστα, σύμφωνα με τελευταία έρευνα (2020), σε αρκετά υψηλή θέση, αν και κάπως χαμηλότερα. Συνάμα, και για τον ίδιο λόγο, η Εκκλησία στην Ελλάδα έχει διαποτιστεί βαθιά με το σκεπτικό της περιχαράκωσης και της στροφής στα εσωτερικά. Αντίθετα από την πιο εξωστρεφή Καθολική Εκκλησία, εκείνη δεν προσπαθεί έντονα να προσελκύσει άτομα εκτός της και κάθε πράξη της εστιάζει πρωτίστως στους ήδη ανήκοντες σε αυτή, καθώς και στην ενότητά τους. Η Εκκλησία εξακολουθεί να είναι στενά συνδεδεμένη με την ταυτότητα του Νεοέλληνα. Κι όμως, αυτό είναι το παράδοξο, πρόκειται για έναν θεσμό που διαρκώς συκοφαντείται και καθυβρίζεται στα ΜΜΕ και στον δημόσιο λόγο. Η εξήγηση είναι φυσικά το διαρκώς υπαρκτό χάσμα ανάμεσα στους ανθρώπους του πνεύματος και στον λαό, τον οποίο διατείνονται ότι εκπροσωπούν. Ας δούμε μερικά σχετικά παραδείγματα:  Παρουσιάστηκε προ ημερών η Έκθεση για τα Περιστατικά εις βάρος χώρων θρησκευτικής σημασίας στην Ελλάδα που έλαβαν χώρα κατά το έτος 2019, όπου σε σύνολο 524 περιστατικών, τα 514 αφορούν χριστιανικούς χώρους και ειδικότερα, τα 504 εξ αυτών, ορθόδοξους, με μόλις 5 και 5 αντίστοιχα περιστατικά να αφορούν μουσουλμανικά τεμένη ή συναγωγές.  Πόσα άρθρα γράφτηκαν σχετικά με αυτό; Ενώ την ίδια στιγμή κάθε επίθεση σε συναγωγή ή τζαμί παίζει παντού κι ακολουθούν αναλύσεις επί αναλύσεων για το ρατσισμό, το φασισμό και τη θρησκευτική μισαλλοδοξία (των χριστιανών πάντα, εννοείται). Φυσικά και δεν είναι αλήθεια ότι η Εκκλησία, κατά τον εορτασμό των Θεοφανείων, παρανόμησε. Αντιθέτως, δήλωσε δημόσια και επίσημα την αντίθεσή της, πράγμα απολύτως νόμιμο, ζητώντας από το κράτος να αλλάξει τη στάση του και να επιτρέψει τον (με περιορισμούς) εορτασμό των Θεοφανείων. Το κράτος τελικά συμφώνησε, με την προϋπόθεση να μη γίνει ρίψη σταυρού (στις ελάχιστες εξαιρέσεις που έγινε, παρενέβη εισαγγελέας) και με ήπια αστυνόμευση έξω από τους ναούς. Γίνεται λοιπόν σαφές πως, αν κάποιος έδρασε παράτυπα, αυτός δεν ήταν η Εκκλησία αλλά (αρχικά) το κράτος. Ωστόσο, τελικά η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έδρασε  ορθά, αλλάζοντας την αρχική άκαμπτη στάση της και αποτρέποντας έτσι και διάφορες θλιβερές «αντάρτικες» κινήσεις εορτασμού ορισμένων ελάχιστων μειοψηφιών, που είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα λάμβαναν χώρα παράνομα και με λιγότερους υγειονομικούς περιορισμούς, στηνενδεχόμενη περίπτωση πλήρους απαγόρευσης. Το θέμα όμως δεν τελειώνει εδώ.

Διότι μοιάζει να μη θυμάται σχεδόν κανείς ότι η αλματώδης αύξηση των κρουσμάτων σημειώθηκε δύο εβδομάδες μετά την πολυπληθή («λαϊκή γιορτή» τη χαρακτήρισε η efsyn), παράλογη και εντελώς αχρείαστη συγκέντρωση τουλάχιστον 15.000 πολιτών έξω από το Εφετείο, κατά τη δίκη της Χρυσής Αυγής.https://www.aftodioikisi.gr/ygeia/adonis-georgiadis-meta-ti-sygkentrosi-sto-efeteio-gia-ti-diki-tis-chrysis-aygis-i-ayxisi-ton-kroysmaton/Αρκεί να θυμηθεί κανείς ότι τις 6 Οκτώβρη (ημέρα απόφασης Εφετείου) ο ημερήσιος αριθμός κρουσμάτων ήταν μόλις 407, ενώ στις 28 είχε φτάσει αλματωδώς τα 1547. Αντίθετα, την 6η Γενάρη (εορτασμός Θεοφανείων) τα ημερήσια κρούσματα ήταν 816 και τρεις εβδομάδες μετά, την ημέρα της 27ης,  ήταν μόλις 858.Ακόμη και ο πλέον δύσπιστος αναγνώστης, δύσκολα θα καταφέρει να εξηγήσει το ακόλουθο: όταν μια ντουζίνα πολίτες αποφάσισε να παρανομήσει, πηγαίνοντας σε Θεία Λειτουργία, χρεώθηκε πρόστιμο στον κληρικό της συγκεκριμένης ενορίας 2000 ευρώ, ενώ αντίθετα, όταν πολύ περισσότεροι (μέχρι και αρχηγοί κομμάτων) πήγαν (παράνομα και δημόσια) να καταθέσουν στεφάνια στο Πολυτεχνείο, δεν υπήρξαν οι παραμικρές κυρώσεις.Τη στιγμή που γράφω, πληροφορούμαι ότι γίνεται συλλαλητήριο στο κέντρο της Αθήνας, για μια ακόμη φορά, από φοιτητές και εκπαιδευτικούς, ενάντια στα κυβερνητικά μέτρα αυστηρότερης ασφάλειας μέσα στα πανεπιστήμια. Συνεπώς, η γνωστή μομφή ότι στην Ελλάδα «ο νόμος δεν εφαρμόζεται το ίδιο σε όλους», ίσως δεν είναι εντελώς ψευδής. Όποιος όμως επιθυμεί να μάθει ποιοι ακριβώς εξαιρούνται από την εφαρμογή του, ας τους ψάξει κάπου αλλού και όχι στην Εκκλησία.