Γράφει ο Νίκος Βότσιος

Η περασμένη εβδομάδα είχε πολλές πολιτικές εξελίξεις. Ωστόσο το πιο σημαντικό για την περιοχή μας είναι αναμφίβολα η έλευση του πρωθυπουργού στην πόλη μας. Αρχικά κρίνω σημαντικό το ότι πρόκειται για τη δεύτερη επίσκεψή του τα τελευταία δύο χρόνια. Είναι γεγονός πως αυτό δεν συνέβαινε με προηγούμενους πρωθυπουργούς, κάτι που αναδεικνύει την πρόοδο των Τρικάλων τα τελευταία χρόνια σε σχέση με άλλες περιοχές της Ελλάδας. Αφορμή για το ταξίδι στάθηκαν φυσικά οι ομορφιές του τόπου μας αλλά και δύο πολύ σημαντικά έργα: το Βόρειο τμήμα της Ε65 και το φράγμα της Μεσοχώρας. Λίγα έργα υποδομών μπορούν να σταθούν στο ίδιο ύψος με την Εγνατία Οδό, καθώς αποτελεί το συνδετικό κρίκο των πιο παραμελημένων περιοχών της χώρας – τη Δυτική Μακεδονία – με Βαλκάνια, Ιταλία (μέσω Ηγουμενίτσας) και φυσικά με τον ηπειρωτικό κορμό της χώρας και την Αθήνα. Είναι βέβαιο πως η κατά πολύ ταχύτερη σύνδεση με την Αθήνα θα επιταχύνει την πράσινη μετάβαση, καθώς τόσο η εύρεση εργασίας όσο και η προσέλκυση επενδύσεων θα γίνουν πολύ πιο εύκολα.

Επίσης σημαντικός είναι και ο περιορισμός του κόστους. Έχουμε συνηθίσει όλα τα χρόνια σε έργα που υπερεκτιμούνται και χρήμα που πάει χαμένο. Σε πρώτη φάση το έργο εκτιμήθηκε μεταξύ των 8 με 10 εκατομμυρίων ευρώ το χιλιόμετρο, κόστος δυσβάσταχτο για τα 70,5 χιλιόμετρα του βορείου τμήματος που μας αφορούν. Τελικώς διαμορφώνεται περίπου στα 6,27 το χιλιόμετρο και καταλήγει στο τελικό κόστος στα 442 εκατομμύρια, γεγονός πολύ ενθαρρυντικό όταν λαμβάνεται υπόψη το ελληνικό ανάγλυφο του οποίου η ποικιλομορφία είναι η χαρά του βιολόγου και ο πονοκέφαλος του μηχανικού. Αξίζει να σημειωθεί αναλογικά πως το μέσο κόστος για αντίστοιχα έργα στις πιο επίπεδες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαμορφώνεται τελικά περίπου στα 2 εκατομμύρια το χιλιόμετρο. Σκεπτόμενοι αυτό και μόνο είναι ξαφνικά πολύ πιο κατανοητή η καθυστέρηση στις υποδομές στη χώρα μας.

Αυτό όμως αφορά το κατασκευαστικό κομμάτι και σε καμία περίπτωση δεν αφορά το δεύτερο έργο, το φράγμα της Μεσοχώρας. Πολύπαθο έργο, βορά στο πολιτικό πεδίο, καθώς εσφαλμένα συνδέθηκε με την εκτροπή του Αχελώου και κατά συνέπεια έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα σε σημείο που έχουν προκληθεί φθορές στην ίδια υπάρχουσα κατασκευή. Συγκεκριμένα ένα έργο που έχει θεωρηθεί πως μπορεί να αποφέρει κέρδη έως και 500 εκατομμύρια το χρόνο έχει φτάσει μετά από τόσα χρόνια απραγίας να χρειάζεται ενέσεις αντιστήριξης. Με το κόστος να ανεβαίνει συνεχώς, το πισωγυρίσματα είναι το τελευταίο που χρειαζόμαστε.

Με λίγα λόγια η επίσκεψη του πρωθυπουργού μας προσδίδει την αισιοδοξία πως όχι μόνο δε θα υπάρξουν πισωγυρίσματα αλλά πως έχουμε να αναμένουμε την ολοκλήρωση δύο πολύ σημαντικών έργων για την περιοχή σε κάθε επίπεδο και την ταυτόχρονη σιγουριά πως υπάρχει και στήριξη και το βλέμμα της Αθήνας στην περιοχή μας. Τα Τρίκαλα είναι άλλωστε μια περιοχή που τα τελευταία χρόνια έχουν αποδείξει πως έχουν και δυνατότητα και θέληση να προκόψουν, πράγμα που προσελκύει μια αρκετά φιλόδοξη κυβέρνηση να αγκαλιάσει την προσπάθεια.

Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Πρωινός Λόγος στις 5/2