Τον Ιούλιο του 2019 ο Κυριάκος Μητσοτάκης και το κόμμα του, η Νέα Δημοκρατία, κατάφεραν μετά από μία μεγάλη εκλογική μάχη να αναλάβουν τη διακυβέρνηση της χώρας. Δύο χρόνια αργότερα φαίνεται πως είναι ένα καλό σημείο για να κάνουμε έναν υπολογισμό στα μέχρι τώρα πεπραγμένα.
Πρώτο και κύριο είναι το ψηφιακό κράτος με «αρχιτέκτονα» τον Κυριάκο Πιερρακάκη. Και οι πιο δύσπιστοι μόνο θετικά αξιολογούν τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής με αποκορύφωμα τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης να δηλώνει φέτος στη Βουλή πως σε σημαντικό βαθμό το σημερινό έργο του υπουργείου οφείλεται στη δουλειά της προηγούμενης κυβέρνησης και μάλιστα συνεχάρη τον κ. Πιερρακάκη που συνέχισε αυτή την προσπάθεια. Η επιλογή του κ. Πιερρακάκη πιστώνεται εξ ολοκλήρου στον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος είχε δηλώσει προεκλογικά πως θα αξιοποιήσει τεχνοκράτες και πρόσωπα που δεν ανήκουν παραδοσιακά στον πυρήνα του κόμματός του. Αν και οι πολίτες ακόμη εξοικειώνονται με το νέο σύστημα και οι δυσκολίες είναι υπαρκτές, η ευκολία του να αντλήσεις πιστοποιητικά και έγγραφα δημοσίου από την άνεση του σπιτιού σου κάνει την ελληνική γραφειοκρατία να φαντάζει πλέον λιγότερο τρομακτική.
Αντίστοιχα θετικά νιώθω την ανάγκη να αξιολογήσω τη Νίκη Κεραμέως. Έχουμε συνηθίσει υπουργούς Παιδείας να έρχονται και να φεύγουν δίχως να αλλάζουνε πολλά. Η κα Κεραμέως με πολύ κόπο και φυσικά πολλές αρνητικές αντιδράσεις πιστώνεται σίγουρα το πιο πλούσιο νομοθετικό έργο στο υπουργείο Παιδείας που έχουμε δει τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία. Οι νόμοι για το άσυλο στα Πανεπιστήμια και η ελάχιστη βάση εισαγωγής είναι αυτά που ξεχωρίζουν. Το καλοκαίρι του 2019 σχεδόν κανείς δεν πίστευε πως θα γινόταν πράξη η κατάργηση του ασύλου και το μάζεμα των μπαχαλάκηδων από τα πανεπιστήμια. Δύο χρόνια αργότερα σε ό, τι αφορά το νομοθετικό κομμάτι οι προεκλογικές δεσμεύσεις που περνάνε από το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου έχουνε γίνει νόμοι του κράτους.
Αντίστοιχα, φυσικά υπάρχουν και τα αρνητικά σημεία. Σε ένα γενικότερο πλαίσιο αρνητική είναι η στασιμότητα μιας κυβέρνησης, η οποία θα «σήκωνε μανίκια, αντί να φορά υπουργικά κοστούμια» όπως μας έλεγε προεκλογικά ο πρωθυπουργός. Όποιος ακόμη θυμάται την κατάσταση προ πανδημίας, σίγουρα έχει μνήμες μιας απίστευτης βιασύνης να στηθεί από την αρχή η χώρα. Θυμάμαι τα κανάλια να «τσακώνουν» τον υπουργό Ανάπτυξης να πηγαίνει 8 παρά το πρωί του Σαββάτου στο Υπουργείο, λόγω της πολλής δουλειάς που έπρεπε να γίνει. Θυμάμαι τον Υπουργό κ. Χρυσοχοΐδη να απελευθερώνει το κέντρο από τους καταληψίες και να βάζει την αστυνομία μέρα μεσημέρι στα Εξάρχεια. Και πολλά άλλα. Πράγματα, τα οποία δεν ακολουθήθηκαν. Ο μεγάλος ενθουσιασμός κόπηκε σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία, αλλά σίγουρα δεν ευθύνεται ο κορωνοϊός για τις χρόνιες παθογένειες που χαρακτηρίζουν την ελληνική πολιτική σκηνή. Δεν ευθύνεται ο κορωνοϊός που το κέντρο της Αθήνας είναι λιγότερο ασφαλές από ποτέ, χωρίς αυτό να αφαιρεί τα εύσημα από την αστυνομία για άλλες τις επιτυχίες. Αντίστοιχα για τον Άδωνι Γεωργιάδη, έναν άνθρωπος ο οποίος φαινόταν δραστήριος και έχει όντως φέρει αποτελέσματα στο πόστο του, η καθημερινή τηλεοπτική του παρουσία και συχνά για θέματα εκτός χαρτοφυλακίου έχει επισκιάσει σε βάθος χρόνου το όποιο έργο μπορεί να παράγεται επί της οδού Νίκης.
Ξεχωριστή αναφορά αξίζει και στον Υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα. Η κυβέρνηση εξελέγη με φιλοεπενδυτική ατζέντα, η οποία εμπεριείχε και αρκετές αποκρατικοποιήσεις. Δύο χρόνια μετά, στο κομμάτι αποκρατικοποιήσεις η πρόοδος είναι απογοητευτική και ειδικά για μία χώρα, η οποία γνωρίζει πως αιμορραγεί πληρώνοντας μισθούς για μη παραγωγικούς φορείς και υπηρεσίες.
Τέλος, βλέπουμε ξεκάθαρα πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ειδικά στην πορεία της πανδημίας, προχώρησε σε αρκετές μεταρρυθμίσεις. Αντίστοιχα πολλά φαίνεται να τα έχει αφήσει πίσω. Και δεν εννοώ αυτά που κοστίζουν χρήματα, αλλά εκείνα που μας αποφέρουν χρήματα. Ακόμη πιο σημαντικά από τα μεταρρυθμιστικά νομοσχέδια για τη χώρα είναι κάτι διαφορετικό που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο. Η εφαρμογή τους.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Πρωινός Λόγος στις 9/7/2021
Αγρονόμος και Τοπογράφος Μηχανικός – Ραδιοφωνικός παραγωγός με ενασχόληση στην δημοσιογραφία και την επικοινωνία