Γράφει ο Δημήτρης Κονταράκης

Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης έχουν ιδιαίτερα μεγάλη δύναμη καθώς επηρεάζουν την κοινή γνώμη. Εξαιτίας της μαζικής τους επίδρασης στους χρήστες, είναι σήμερα ο σημαντικότερος παράγοντας διαμόρφωσης της συλλογικής ψυχολογίας. Σήμερα, οι άνθρωποι ζουν, σκέφτονται και αλληλεπιδρούν ταυτόχρονα online και offline, σε τέτοιο βαθμό που τα όρια είναι δυσδιάκριτα. Η πραγματική ζωή αντικατοπτρίζεται στα socialmedia και viceversa. Ας δούμε λοιπόν αναλυτικότερα τη συμπεριφορά του μέσου χρήστη στο διαδίκτυο και τι αντίκτυπο έχει στην ψυχολογία του.

Ένας νέος κώδικας επικοινωνίας

Τα κοινωνικά δίκτυα αναπτύχθηκαν ραγδαία τον 21ο αιώνα. Η διείσδυσή τους στην καθημερινότητα των ανθρώπων άλλαξε ριζικά τους παραδοσιακούς τρόπους επικοινωνίας. Λέξεις και φράσεις όπως Likes, Onlineavailable/unavailable, followers και status updates απαντώνται συχνά πια και είναι κοινός κώδικας για τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

Η άμεση επικοινωνία και η επαφή ήρθε αντιμέτωπη με τη νέα πραγματικότητα των chats, με τα διάφορα emoticons να αντικαθιστούν τις λέξεις και να εκφράζουν πλέον συναισθήματα. Τι είναι όμως αυτό που οδηγεί το χρήστη να αποσυνδεθεί από την πραγματική ζωή για να συνδεθεί στην online κοινότητα;

Ανάγκη για εξωστρέφεια

Πολλοί από τους κοινωνιολόγους και τους μελετητές που ασχολούνται με τις συμπεριφορές των ανθρώπων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης υποστηρίζουν πως η δίψα για socialsharing είναι μια έκφραση του ανικανοποίητου. Άτομα που περνούν πάρα πολλές ώρες μπροστά σε μια οθόνη, παραδέχονται πως δεν είναι ικανοποιημένοι από τη ζωή και την καθημερινότητά τους και για αυτούς η Online παρουσία είναι μια καλή διέξοδος.

Μια άλλη εξήγηση είναι η νοοτροπία των millennials, οι οποίοι δεν έχουν αναπτυγμένη την αίσθηση της ιδιωτικότητας, αντίθετα μιλούν δημόσια και με λεπτομέρειες για κάθε πτυχή της προσωπικής, οικογενειακής και επαγγελματικής τους ζωής σε Facebook, Instagram και LinkedIn.

Όποια εξήγηση και αν σας φαίνεται πειστική, θα πρέπει να λάβετε υπόψη τη συμπεριφορά των χρηστών στο online περιβάλλον, προκειμένου να καταλήξετε σε ασφαλή συμπεράσματα για τις επιλογές και τις προτιμήσεις τους και να διαμορφώσετε αντίστοιχα τις behavioral τακτικές σας.

Τι είναι το FΟMΟ και ποιους επηρεάζει;

Ένας από τους όρους που γεννήθηκαν από τη χρήση των socialmedia και ιδιαίτερα του Facebook είναι το FΟMO. Ο όρος προέρχεται από την έκφραση Fear of MissingOut και υποδηλώνει το φόβο να μη χάσεις οτιδήποτε συμβαίνει. Τα άτομα που διακατέχονται από FOMO, βιώνουν μια διαρκή αγωνία και λύπη μήπως είναι απόντες από κάποια σημαντική εμπειρία που ζουν οι γύρω τους.

Αυτό το άγχος τους ωθεί να είναι συνεχώς online, να παρακολουθούν και να μαθαίνουν τι κάνουν οι άλλοι. Αυτό δεν είναι παρά ένας φαύλος κύκλος που προκαλεί πρόσθετο στρες και απομακρύνει το άτομο από κάθε μορφή κοινωνικοποίησης.

Τελικά τι μοιραζόμαστε;

Η πλασματική εικόνα της τελειότητας που επιδιώκουμε να δείχνουμε στα Social Media δεν αντικατοπτρίζει την αληθινή μας ζωή. Σε καμία περίπτωση δε μοιραζόμαστε τα πάντα, αλλά αμιγώς την καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας και μόνο όσα εμείς επιλέγουμε να μάθουν οι άλλοι για εμάς. Για το λόγο αυτό φροντίζουμε να περνάμε τις φωτογραφίες μας από φίλτρα, να σκεφτόμαστε προσεκτικά το κείμενο που θα τις συνοδεύσουμε ακόμα και να διαλέγουμε την ώρα που θα τις ανεβάσουμε.

Φταίει το μέσο;

Τα κοινωνικά δίκτυα σχεδιάστηκαν για να διευκολύνουν την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων. Δεν έχουν σκοπό να του δυσκολέψουν τη ζωή αλλά να τη διευκολύνουν. Ο τρόπος όμως που εμείς τα αντιμετωπίζουμε είναι καθαρά υποκειμενικός. Αν επιλέγουμε να περνάμε πάρα πολλές ώρες online παραμελώντας την κοινωνική μας ζωή είναι δική μας ευθύνη.

Συνοψίζοντας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αλλάξει δραστικά τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε αλλά και προβάλλουμε τον εαυτό μας. Είτε θετικές, είτε αρνητικές, οι συνέπειές τους στην ψυχολογία μας είναι εμφανείς. Είναι λοιπόν στο χέρι μας να φιλτράρουμε τα πρότυπα συμπεριφοράς που μας επιβάλλουν και να εκμεταλλευτούμε προς όφελός μας τα πλεονεκτήματά τους.

Στην eSteps, οι εξειδικευμένοι συνεργάτες μας γνωρίζουν πολύ καλά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα χειρίζονται σαν ένα άκρως επιτυχημένο όχημα προβολής και προώθησης επιχειρήσεων. Τα αποτελέσματα μας κάνουν ιδιαίτερα χαρούμενους και διατηρούν την ψυχολογία των πελατών μας σε υψηλά επίπεδα!